سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عملکرد سولفات روی در گیاهان

تعریف سولفات روی

سولفات روی عنصر روی ماده ای است که به عنوان عدد اتمی C در جدول مندلیف شناخته می شود. عنصر روی به گروهی از فلزات تقسیم می شود و از پودر سفید رنگ است که رنگ آن تحت تأثیر رطوبت به رنگ تیره تغییر می یابد و هنگام سوختن ، رنگ سبز ایجاد می کند. روی پس از آهن ، آلومینیوم و مس چهارمین فلز پرکاربرد جهان است. روی از زمان های بسیار قدیم مورد استفاده صنعتی بوده است. روی فلزی است که با اکسیژن غیر فلزی ترکیب می شود تا با اسید واکنش نشان دهد تا گاز هیدروژن تولید کند.

سولفات روی در صنعت چیست

روی به دلیل دوام و مقاومت در برابر زنگ زدگی کاربردهای بسیاری دارد. از فلز روی نیز برای تولید مواد خالص آن مانند اکسید روی ، کربنات روی ، کلرید روی ، سولفات روی ، نیترات روی و ... استفاده می شود. اکسید روی به عنوان یک رنگدانه سفید به رنگ آبی و همچنین به عنوان یک فعال کننده مورد استفاده قرار می گیرد.

حلال های استریل کننده ترکیبی از روی و سیلیکات هستند که برای درمان آکنه روی بدن استفاده می شوند. فلز روی حاوی ویتامین ها و مواد معدنی است و برخلاف سایر فلزات ، دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است که از پیری زودرس پوست و مفاصل بدن محافظت می کند.

 

عملیات شیمیایی روی در گیاهان

روی یکی از کم مصرف ترین مواد برای گیاهان و درختان است. در اسیدآمینه تریپتوفان که پیش ماده سنتز اکسین است شرکت می کند و با کمک مواد مصرفی مانند فسفر و ازت در تشکیل اولین سلول های گیاهی شرکت می کند. روی از طریق تبادلات در کلوئیدهای هوموس و خاک رس در خاک یافت می شود. با افزایش pH و قلیایی خاک ، جذب روی افزایش می یابد و مقدار و حجم روی در محلول خاک کاهش می یابد و شعاع یونی روی شبیه به آهن و منیزیم خواهد بود و این یون ها را جایگزین می کند. حدی. روی نیز به طور جدی جذب می شود ، یون های مس به شدت از جذب روی جلوگیری می کنند و فسفر به میزان قابل توجهی جذب این عنصر را کاهش می دهد. توانایی خاک در جذب روی به آبشویی ریشه یا تجزیه مواد آلی بستگی دارد.

 

سولفات روی و پروتئین سازی در گیاهان

یکی از مهمترین کارکردهای کود دانه سولفات روی در گیاهان و درختان ، تهیه پروتئین است ، بنابراین می توان گفت کمبود روی باعث کاهش میزان پروتئین و افزایش مقدار آمیدهای آزاد و اسیدهای آمینه می شود. روی همچنین نقش مهمی در تولید اکسین ، آنزیم های مسئول تولید نشاسته ، فتوسنتز ، متابولیسم نیتروژن (فعال سازی ردوکتاز) ، آنزیم های انتقال دهنده فسفات (هگزوکیناز) و همچنین در تولید تریپتوفان و هورمون رشد (اسید استیک ایندول) دارد. دارد. در حضور اسید استیک ایندول ، کلروفیل بیشتری ساخته می شود ، پیری به تاخیر می افتد و در نهایت فتوسنتز افزایش می یابد.

 

سولفات روی در خاکهای قلیایی

عنصر روی در خاک بیشتر به صورت ترکیبات و مشتقات محلول اکسید هیدروژن یا کربنات روی بسیار کمی وجود دارد که بیشتر آنها برای گیاهان غیر قابل استفاده خواهد بود. روی برای گیاهان و درختان در بیشتر خاکهای کشور کمتر از دو میلی گرم در هر کیلوگرم تخمین زده می شود ، بنابراین گیاهان و درختان نمی توانند ریز مغذی ها و عناصر مورد نیاز را جذب کنند و یا به دلیل رسوب و رسوب جذب شوند. استفاده از این عنصر در رگ ها امکان پذیر نخواهد بود. شباهت الکترونیکی یون های کادمیوم به یون های روی باعث می شود تا عنصر کادمیوم عنصر روی را در ریشه های گیاه جایگزین کند ، بنابراین در خاک هایی که پتانسیل استفاده از روی بسیار کم است ، جذب کادمیوم توسط ریشه های گیاهی افزایش می یابد.

حلالیت روی بسیار وابسته به pH خاک و وضعیت اسیدی و قلیایی آن است. وجود کربنات کلسیم به دلیل داشتن pH بالا و قلیایی ، میزان دسترسی روی را کاهش می دهد و همچنین با ایجاد کربنات روی ، دسترسی به روی را کاهش می دهد. بیش از حد فسفر موجود در خاک همچنین می تواند باعث کمبود و کمبود روی شود. وجود بیش از مقدار مورد نیاز مس نیز باعث کاهش در دسترس بودن روی می شود زیرا جذب هر دو کاتیون از طریق همین مکانیسم انجام می شود. بیشتر عنصر روی در ساختمان شبکه خاک و خاک وجود دارد و می توان گفت از نظر گیاهان و درختان غیرقابل دسترسی است. روی در محلول خاک به عنوان یونی یا پیچیده موجود است و می تواند در عناصر تبادل مواد معدنی رس و مواد آلی نیز جذب شود. روی نیز می تواند به عنوان کاتیونهای دو ظرفیتی ، روی هیدروکسید یا کلرید یافت شود.