عناصر کم مصرف در گیاهان با توجه به نام گذاری آن جز عناصری می باشد که مقدار کمتری جهت گیاهان نیاز است ولی همین مقدار کم دارای اثرگذاری زیادی بر کیفیت و کمیت گیاهان می گذارد از جمله علائمی که کمبود عناصر غذایی کم مصرف را در گیاه ایجاد می کند می توان به دو نوع کمبود، 1- کمبود واقعی 2- کمبود دروغین نام برد. کمبود واقعی به کمبود عناصر غذایی در خاک و یا ترکیبات شیمیای غیر قابل جذب در گیاه می باشد. کمبود دروغین نیز به سبب کمبود عناصر غذایی به علت ایجاد شرایط خاص در محیط کشت سبب می شود.

یکی از موارد که باعث کمبود های کیفی و کمی در گیاه می گردد مقدار کمبود آهن است که با مصرف کود آهن این مشکل را می توان پیشگیری و یا درمان نمود. البته درمان کمی به زمان بیشتری نیاز دارد. اصلاح خاک کشاورزی با مصرف کود آهن باید جز اولویت های کشاورزان و باغداران باشد زیرا چناچه اساس خاک نیز دارای کمبود آهن نباشد ولی با کاشت و برداشت سالیانه محصول خاک مقدار زیادی از عنصر آهن خود را ازدست  می دهد. در ادامهه  به برخی علت کمبود آهن و روش های اصلاحی آن می پردازیم.

 

روش اصلاحی خاک با کود آهن

روش اصلاحی خاک با کود آهن

علل کمبود آهن در خاک های قلیایی و نیاز به ترمیم با کود آهن

آهن دارای دو نوع فراکسیون متحرک به شکل های 1- آهن قابل تبادل 2- آهن محلول است. وجود مقدار نسبی این عنصر در خاک های تهویه پذیر اهمیت چندانی ندارد. مقدار آن در خاک های اسیدی زیاد است و تحت شرایط محیط احیایی و پی اچ بالا دیده می شود. مقدار آهن متحرک در محیط و خاک های اسیدی با تهویه پذیری خوب به مقدار زیاد دیده می شود.

تثبیت آهن به صورت فسفات آهن (یک رسوب دیر حل) در خاک های اسیدی که دارای مقدار آهن زیاد است صورت می گیرد ولی این تثبیت از نظر مقدار آهن جهت گیاهان تقریبا بی اهمیت است. در فعالیت قلیایی تثبیت آهن به شکل ترکیبات اکسیدی تا به شکل نقصان دیده می شود. علاوه بر این وجود انواع باکتری های آهن در تغییرات، تبدیلات و ترکیبات آهن خاک موثر است.

بیلان کلی این عنصر بستگی به مقدار تحرک پذیری این عنصر در خاک دارد، ورود این عنصر به خاک عملا با کودهای معمولی بی اهمیت است و نیازمند ترمیم با کود آهن است. شستشوی آهن به جز در خاک های  اسیدی بهه ندرت و کم صورت می گیرد و با برداشت محصول سالیانه چندین کیلوگرم از مقدار آهن در خاک خارج می شودد بنابراین جهت ترمیم و بازسازی خاک نسبت به این عنصر، مصرف کود آهن آن هم به شکل های کلاته شده می تواند بسیار موثر باشد.

منبع: روش اصلاحی خاک با کود آهن

کود  کود گیاهان  کود گیاهان آپارتمانی  کود گلهای آپارتمانی کود گیاهان خانگی

کود گیاهان زینتی  کود کاکتوس  انواع کود  کود گلدان  کود باغچه

کود کمپوست  کود زیستی  کود ارگانیک  کود آهن  کود آهن برای گیاهان

کود بیولوژیک  کود آهن بیولوژیک کود اورگانیک  کود هیومیک اسید

کود پسته  کود برای پسته  کود برای درخت پسته  

کود مخصوص پسته