سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کشاورزی با هوش مصنوعی

عملکرد محصولات کشاورزی بوسیله هوش مصنوعی
با توجه به گسترش صنعت و رشد سریع آن همواره بشر به دنبال سرعت بخشیدن به کارها با دقت بالاتری بوده است. استفاده از روشهای هوش مصـنوعی به جای تصـمیمگیری های دسـتی و انسـانی علاوه بر این که سـبب افزایش بهروری میگردد از دقت بالایی نیز برخوردار است. صنعت کشاورزی یکی از شاخه هایی است که امروزه به شدت نیازمند محاسبات و انجام عملیات خودکار با ا ستفاده از هوش مصنوعی ا ست. به طوری که در مراحل مختلف کشت محصول و  در مراحل مختلف انبار و فراوری محصولات کشاورزی از جمله کیفیت سنجی میتواند مورد استفاده قرار بگیرد یک شرکت در استرالیا یک سیستم هوش مصنوعی ابداع کرده که به کشاورزان کمک می کند برای مدیریت کاشت محصولات کشاورزی دقیق تر تصمیم بگیرند.

کشاورزی با هوش مصنوعی

استفاده از سیستم هوش مصنوعی به کشاورزان کمک می‌کند کاشت محصولات کشاورزی مانند توت‌های وحشی را به گونه‌ای مدیریت کنند که از نظر کمیت و کیفیت وضعیتی بهینه پیدا کنند و باعث صرفه جویی در استفاده از کود های کشاورزی خواهد شد.

این سیستم با اندازه گیری 14 متغیر مهم در زمین‌های کشاورزی، مانند وضعیت بارندگی، نور، باد، دما، رطوبت خاک و غیره به صورت لحظه دستورالعمل‌هایی را در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد تا آنها بتوانند برای نگهداری و مراقبت از محصولات خود بهتر تصمیم بگیرند.

این سیستم با موفقیت در زمین‌های کشاورزی نقاطی از استرالیا نصب شده و قرار است در آینده در مناطق دیگری نیز به کار گرفته شود. برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز این سیستم تونل‌های باریکی در عمق اندک خاک کنده می‌شود و تجهیزات مورد نیاز در آنها کار گذاشته می‌شوند.

کاربردهای هوش مصنوعی در کشاورزی :

1) تحلیل اطلاعات استخراجی از تصاویر ماهواره ای و تطبیق با اطلاعات موجود با سیستم سنتی

2) استفاده برای استخراج اطلاعات کشاورزی و نقشه های سطح زمین? وضعیت آبی و زراعی زمین? وضعیت جنگلها و مراتع و ... از تصاویر ماهواره ای

3) خودکار سازی سیستم های ماشینی کاشت? داشت? برداشت و عرضه محصول و کنترل کیفیت آن نظیر سیستم های خودکار داشت محصولات هیدروپونیک? یا سیستم های خودکار برداشت و بسته بندی محصولات

4) نگهداری این اطلاعات در بانکهای اطلاعاتی جغرافیایی و بهره برداری معنایی و استخراج اطلاعات مفهومی

این سیستم اطلاعات هفتگی درباره وضعیت آفات و محصولات کشاورزی ارائه می دهد که به نوبه خود به بهبود این مدل کمک می کند. هر چند که برای رشد مفید گیاهان استفاده از انواع سموم و کود های فسفاته نظیر سوپر فسفات ساده بسیار مفید است و در مجموع، 12 گروه مجتمع تولیدی با 9هزار هکتار باغ های زیتون، در این  مناطق وجود دارد.

شبکه اطلاعات و هشدار آفات گیاهی ، پروژه وزرات کشاورزی، شیلات و توسعه روستایی است که با سرمایه گذاری صندوق توسعه روستایی کشاورزی اروپا برای ارائه اطلاعات به روزرسانی شده درباره وضعیت آفات اصلی محصولات به اجرا درآمده است. این شبکه متشکل از کار و همکاری حدود 800 نفر از تکنسین های مزارع است که عمدتاً خودشان تولیدکننده اند و همچنین 4هزار ایستگاه نظارتی در مناطق زراعی مختلف که به تبادل اطلاعات و داده های جمع آوری شده شان می پردازد.

منبع:
کشاورزی با هوش مصنوعی