سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کشاورزی ارگانیک در ایران

ویژگی های کشاورزی ارگانیک
کشاورزی ارگانیک، کشاورزی است که در تولید محصولات از کود های شیمیایی، سموم، هورمونها و دستکاری های ژنتیکی استفاده نشود و همه مراحل تقویت زمین، کاشت و برداشت با استفاده از کود زیستی و یا کود بیولوژیک ، کمپوست ها، حشرات سودمند باشد. کشاورزی ارگانیک، سیستمی تولیدی است که سلامت خاک، اکوسیستم ها و انسان را پایدار میسازد و تنوع زیستی را حفظ مینماید.

کشاورزی ارگانیک در ایران

1) سلامت
کشاورزی ارگانیک باید سلامت خاک، گیاه، دام، انسان و زمین را در ارتباط باهم حفظ و بهبود بخشد. این اصل به سلامت افراد و جوامع، که نمیتوانند جدا از سلامت اکوسیستم باشند اشاره دارد. خاک سالم، گیاه سالم تولید میکند که سلامت گیاه تضمین کننده سلامت انسان و دام سالم است.
کشاورزی ارگانیک نقش مهمی را هم در کشاورزی و هم حفظ و بهبود سلامت اکوسیستم ها و موجودات ایفا میکند. به طور خاص، کشاورزی ارگانیک برای تولید با کیفیت و مواد غذایی مغذی در نظر گرفته شده است. در کشاورزی ارگانیک باید از مصرف کودها، آفت کشها، داروهای حیوانی و مکملهای غذایی به دلیل اینکه ممکن است اثرات سو بر سلامت داشته باشد، پرهیز شود.
2) اکولوژی
کشاورزی ارگانیک باید بر اساس سیستم‌های اکولوژیکی زنده و چرخه‌ مواد، و کمک به پایداری آنها باشد. این اصل کشاورزی ارگانیک را از درون سیستم‌های اکولوژیکی زنده بیان میکند که تولید بر پایه فرآیندهای اکولوژیکی و بازیافت استوار است.
تغذیه از طریق اکولوژی محیط تولید بدست می‌آیند. برای مثال، در مورد گیاهان زراعی، محیط خاک؛ برای حیوانات و اکوسیستم مزرعه و محیط آبی برای ماهیها و موجودات دریایی است.
در کشاورزی ارگانیک، سیستم‌های برداشت طبیعی و مرتعی باید با چرخه ها و تعادل اکولوژیکی طبیعت سازگار باشد. مدیریت ارگانیک باید با شرایط، اکولوژیکی، فرهنگی سازگار باشد. از طریق بازیافت مواد و مدیریت انرژی جهت حفظ و بهبود کیفیت محیط و حفظ منابع، ورودی ها باید کاهش یابند. کشاورزی ارگانیک باید از طریق طراحی سیستم‌های زراعی، استقرار زیستگاه ها و حفظ تنوع کشاورزی و ژنتیکی به تعادل اکولوژیکی دست یابد.
 3) عدالت
کشاورزی ارگانیک باید با توجه به فرصت ها و قابلیت های زندگی و محیط های عمومی، عدالت را تضمین نماید. عدالت بوسیله تساوی حقوق، عدل و نظارت بر تقسیمات جهان، هم در میان مردم و هم در روابط آن‌ها با سایر موجودات زنده می باشد.
این اصل تاکید میکند کسانی که درگیر کشاورزی ارگانیک هستند باید در تمامی سطوح و برای تمام انجمنهای کشاورزان، کارگران، فرآوری کنند گان، توزیع کنندگان ، تاجران و مصرف کنندگان روابط انسانی را به شیوه‌ای که تضمین کننده عدالت باشد، هدایت نمایند.
4) مراقبت
کشاورزی ارگانیک باید به صورت پیشگیرانه و مسئولانه با استفاده از کود ارگانیک برای حمایت از سلامت و آسایش نسل کنونی و بعدی برای محیط زیست سالم مدیریت کند، کشاورزی ارگانیک یک سیستم پایدار و زنده است که به تقاضا پاسخ میدهد. مشاغل مرتبط با کشاورزی ارگانیک میتوانند باعث بهبود کارایی و افزایش بهره وری شوند، اما نباید سلامتی و رفاه را به خطر بیاندازند. به تبع آن، تکنولوژیهای جدید نیازمند ارزیابی و روشهای موجود نیازمند بازنگری هستند.
کشاورزی ارگانیک باید از طریق اتحاد فناوریهای مناسب و رد مواردی که غیرقابل پیش بینی هستند مانند مهندسی ژنتیک گیاهان از خطرات قابل توجه پیشگیری نماید.