سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اهمیت کشت بادام زمینی در کشور

اهمیت کشت بادام زمینی در کشور

ربعلی جهانی گفت: محصول بادام زمینی در این شهرستان به صورت گلی بوده گ دانه بادام زمینی دارای سی تا چهل و پنج درصد روغن و بیست و پنج درصد پروتئین است که میتواند خاک را حاصلخیز و منبع درآمد خوبی برای باغداران و کشاورزان کشورمان به حساب آید.

ربعلی جهانی افزود : انتظار میرود بیشتر از 3500تن بادام زمینی را از این زمین ها بارگیری کنیم. کشت محصول بادام زمینی ، میتواند در اقتصاد کشور بسیار هدفمند بوده و میتواند در گروه غلات قرار گیرد و به خاک حاصلخیزی ببخشد.

وی در سخنان پایانی خود گفت توسعه بخشیدن به مکانیزم های مربوط به این محصول و استفاده از بیشتر از صنایع تبدیلی میتواند بر کمیت و کیفیت این محصول تأثیر بسزایی بگذارد .کشت این محصول علاوه بر هزینه های کمی که دارد میتواند سودآوری بسیاری داشته باشد که همه این ها بسته به استفاده کشاورزان از زمین های زراعی و بهره وری های مناسب باشد که ضایعات این محصول به حداقل برسد.

فراهم کردن 7000 هکتار زمین برای کشت کلزا

معاون بهبود تولیدات گیاهی این استان گفت: از آنجا که کشت کلزا برای کشاورزان بسیار مقرون به صرفه میباشد حتی در سال جاری ، بذرهای این محصول بدون محدودیت و به صورت یارانه ای تحویل کشاورزان میشود .

هفت هزار هکتار زمین برای کشت کلزا فراهم است ، طبق اخبار اعلام شده توسط صداوسیما استان کهگیلویه وبویراحمر با شهرام عسکری مشخص شد سال 97 بیش از دوهزارو هفتصد تن کلزا در در این استان برداشت شد و از آنجا که کلزا یک محصول استراتژیک است سال جاری برای کشت پاییزه در اولویت است .

شهرام عسکری افزود: کشاورز مبلغ کمی برای بذر کلزا دریافت می کند و بقیه را جهاد کشاورزی پرداخت می کند.و همچنین دستگاه کاشت دراختیار کشاورزان میباشد و برای کشت در هفت هزار هکتار زمین بیت و هفت تن کلزا مورد نیاز است. بهترین کود برای رشد کلزا کود هیومیک اسید و کود کلات آهن می باشد
عسکری همچنین با اشاره به کشت چغندر در پاییز امسال گفت: با توجه به عدم فعالیت تنها کارخانه قند و شکر استان ، با مسئولان کارخانه قند و شکر کردستان مذاکراتی انجام شده که تعیین شد در سال 98 ،سیصد هکتار زمین به کشت چغندر اختصاص داده شود.

 

منبع :

اهمیت کشت بادام زمینی در کشور